Nancy Dalberg

Jag blev uppmärksammad på att Nordic String Quartet har släppt ett album med bara stråkkvartetter av Nancy Dalberg, och det låter SÅ FINT. Låt oss titta närmare på kompositören!

Nancy Dalberg (1881-1949) dansk kompositör. Växte upp på Fyn, och inte långt från Dalberg bodde den 20 år äldre kompositören Hilda Sehested. Man vet inte, men kan anta att närvaron av en sådan kvinna undermedvetet lade till kompositör till listan över möjliga yrkesval för Dalberg. Hon ville först bli pianist, men skadade armen illa och fick ge sig på plan b: komponerandet. Studerade för bl.a. de Köpenhamnsbaserade giganterna Carl Nielsen och Johan Svendsen. Nielsen blev genom livet hennes vän och supporter. Han lät henne assistera vid orkestreringen av några av hans verk, spelade violin vid uruppförandet av hennes första stråkkvartett och dirigerade premiärerna av hennes orkesterverk.

Mest känd är hon idag för just orkesterverken, och då kanske särskilt Symfonin från 1917. Det finns också en förstklassig inspelning av hennes Capriccio för orkester i h-moll från 1918, så bra musik! Jag skulle verkligen uppmana dig att lyssna (allt finns på Spotify), och kommentera sen gärna här. På den kammarmusikaliska sidan har vi förutom stråkkvartetterna många sånger och jag älskar det framträdande sättet pianot får ”berätta historien” lika mycket som texten. Det finns också tre stycken för sång och orkester. Dessutom, vad sägs t.ex. om ”Arabisk musik från Sahara” för oboe, viola och slagverk! Skriven några år efter hennes resa till Nordafrika 1922-1923. Visst blir man sugen på att spela? Tydligen ville hon göra en opera av Gösta Berlings saga men Lagerlöf hade redan lovat bort rättigheterna till nån annan tonsättare. Så himla synd, jag tror det hade blivit helt fantastiskt.

Dalbergs musik är i mitt lyssnande känslomusik, men inte känslor all over the place utan mer som en djupgående forskning av en känsla per sats/stycke, aldrig någonsin blir det glättigt eller ytligt. Nordic String Quartets tolkning av t.ex. sats tre i första stråkkvartetten är ett lysande exempel på en sån djupgående forskning.

En samtida kritiker skrev så här, säkert menat som något positivt men visst kliar det i kroppen idag när man hör den förvånade/nedlåtande tonen?  “Nancy Dalberg published this work without giving her forename, and, had I not learned by chance that it was composed by a woman, considering also the austerity and native strength of her music, it would never have occurred to me that it was a woman speaking to us. Her mastery of the technique of composition is remarkable, and she has something definite to say.”

Här en komplett (tror jag) verklista.

Här finns noterna till Stråkkvartett nr 2.


Leave a Reply