Louise Farrenc

img_0352Louise Farrenc (1804-1875). Fransk, utbildad och prisbelönt kompositör, berömd pianist och sedermera professor i det på Pariskonservatoriet, notförläggare (en av Frankrikes största i sin tid).

Farrenc åtnjöt stora framgångar och stor aktning under sin levnad och ett par decennier därefter, sedan ett tag bortglömd, men ganska så frekvent spelad (och inspelad) igen under de senaste decennierna.

Drillad som pianist från tidiga år, och fick som femtonåring även börja studera komposition för Anton Reicha vid Pariskonservatoriet (alt. som privatist för densamme, källorna varierar). Även om det mest är hennes kammarmusik som spelas idag satsade hon hårt på att bli en symfonisk kompositör, och lyckades. Läste en diskussion om varför hon lyckats att spräcka det symfoniska glastaket när andra kvinnor gått bet, och kanske det beror på att något glastak i form av en manlig linje av symfoniska komponister inte direkt funnits i Frankrike (Berlioz o.co. var hennes samtida) som i t.ex. Tyskland och andra länder. Vad tror ni?

I mer än 40 år drev hon och hennes man det framgångsrika notförlagshuset Éditions Farrenc, något som naturligtvis bidrog till att hon kunde sprida sina egna verk. Inom ramen för sin förläggarverksamhet studerade hon även äldre musik (från 1500-talet och fram till sin samtid) och, tvärtemot samtidens praxis, intresserade sig för att publicera urtexter och specialstuderade svunna tiders ornamentik särskilt.

Hennes virtuositet som pianist förärade henne en av de prestigefyllda professurerna på Pariskonservatoriet. I många år hade hon dock lägre lön än sina manliga kollegor, något som de helt enkelt fick ändra på efter hennes braksuccé med nonetten op. 38 som uruppfördes med självaste Joseph Joachim i spetsen.

Lyssningstips: För orkester t.ex. någon av hennes tre symfonier, samtliga helt underbara på sina olika sätt! Även två konsertouvertyrer för symfoniorkester. Kammarmusik: Ovan nämnda nonetten är toppen, Trio op. 44 för klarinett, cello och piano. Om ni är trötta på pianokvintetter där pianot bara kompar övriga instrument så ska ni lyssna på hennes två mästerverk, där får pianisten ta för sig.

En verklista hittas bl.a. här.
Det finns många texter skrivna om denna gigant, men denna är en av de mer ambitiösa.
Lite noter kan du hitta här.

 

Leave a Reply