Amy Beach

img_0533Amy Beach (1867-1944) amerikansk kompositör med många storslagna verk i stora sättningar på verklistan, medlem i kompositörskollektivet the Boston Six. Hon såg sig själv främst som pianist, och debuterade med Boston Symphony Orchestra vid 18 års ålder med Chopins andra pianokonsert, och kritikerna älskade det. När hon i samma veva gifte sig tog det husmoderliga livet över och hon tilläts inte konsertera offentligt så mycket, däremot uppmanades hon att komponera. Det var under den här tiden många av hennes stora verk skrevs. Som änka från 1910 togs pianistkarriären upp igen med bl.a. Europaturné på schemat. Hon spelade ofta själv sina egna verk. Nästan samtida med Dvorak, som importerades till USA för att skapa ett nytt tonspråk till denna nya nation och identitet (som resulterade i bl.a. symfoni nr 9), jobbade också Beach med detta perspektiv, men genom att ta avstamp i den brittiska/gaeliska kulturen. Ett återkommande tema när jag skriver dessa inlägg är att kvinnornas musik spelades vida flitigt under deras livstid men slutade nästan helt att framföras vid deras död, och detsamma gäller tyvärr även Beach. Lyssningstips! Orkester: Gaeliska symfonin i E-moll op. 32 eller genombrottsverket mässan i Ess dur. Kammarmusik: Blåskvintetten op. 151, sången Chanson d’amour, violinsonaten op. 34, stråkkvartetten op. 89 etc. etc. etc.

 

 

 

Leave a Reply